Publicat în Media Darling

Publicitatea ieri și azi. Cele mai semnificative momente

open ad

Publicitatea are rădăcini încă din Egiptul antic, unde comercianții sculptau pe bucăți de piatră sau tipăreau pe foi de papirus mesaje informative despre produsele pe care doreau să le vândă.
În China, unii vânzători de secol VII cântau și recitau poezii pentru a atrage cumpărători ale produselor alimentare.
În Evul Mediu, apar așa-numiții strigători – cetățeni care lăudau prin strigăte calitățile pe care le aveau mărfurile expuse de comercianți.

Prima reclamă tipărită

Odată cu apariția primei mașinării de tipărit, inventate de către Johann Gutenberg în 1453, publicitatea evoluează. Astfel, în anul 1525, apare într-o broșură în spațiul german prima reclamă tipărită și distribuită în masă care promova calitățile unui medicament, considerat miraculos la vremea respectivă.
În secolul XVIII, publicitatea se dezvoltă tot mai mult odată cu dezvoltarea și perfecționarea tipografiilor. De pildă, în Anglia, ziarele promovau cărți, jurnale și medicamente, foarte căutate în urma epidemiilor prezente în Europa.

Afișul publicitar

Perioada Belle Epoque, deosebit de înfloritoare în artă, dar și în domeniile științifice și tehnologice este importantă și pentru publicitate. Perioada Belle Epoque, deosebit de înfloritoare în artă, dar și în domeniile științifice și tehnologice este importantă și pentru publicitate.

jules cheret teatrophone
Artist: Jules Cheret 
Sursa: flickr.com

Jules Cheret, părintele afișului artistic modern a creat colecția Maîtres de l’Affiche, o publicație de artă cu reproduceri de mici dimensiuni, care prezintă cele mai bune lucrări ale unor artiști parizieni. Succesul său a inspirat designeri și pictori precum Charles Gesmar și Henri de Toulouse-Lautrec. 

absinthe toulouse lautrec
Artist: Henri de Toulouse-Lautrec
Sursa: Needpix.com

Prima reclamă la radio

La 28 august 1992 se difuzează prima reclamă la postul de radio WEAF, care avea sediul la New York. Spotul audio promova complexul rezidențial Hawthorne Court, produs al companiei Queensboro Corporation. Durata reclamei a fost de de zece minute, timp în care au fost prezentate toate beneficiile unei vieți trăite la țară, în suburbia Jackson Heights, departe de aglomerația din centrul orașului New York.
Postul de radio aparținea Companiei Americane de Telefoane și Telegrame (AT&T), iar pentru difuzarea acestei reclame a cerut companiei 50 de dolari.
Apariția acestui mijloc de comunicare a avut un aport semnificativ în ceea ce privește cererea unor produse noi care să răspundă la nevoile publicului țintă. În plus, studiile efectuate demonstrează că subconștientul uman înregistrează și reține automat un mesaj pe care l-a auzit de 3 ori, chiar dacă nu l-a ascultat atent.

America aleargă în ritmul Bulova

În secolul XIX, publicitatea și-a luat un avânt impresionant, datorită posibilităților de cuprindere a unui public foarte numeros și variat odată cu dezvoltarea radio-ului. Însă, evoluția nu s-a oprit aici, ci dimpotrivă, publicitatea găsind noi forme de expansiune, prin apariția reclamelor televizate. 
Potrivit Mashable, prima reclamă difuzată la TV a fost un spot de 10 secunde care prezenta compania Bulova, un producător de ceasuri și bijuterii.

Thomas J. Barrat, părintele advertisingului modern concepe și lansează prima campanie de publicitate din lume, utilizând sloganuri specifice și imagini. Sub conducerea sa, Pears Soap, o companie producătoare de săpunuri și cosmetice devine primul brand din lume înregistrat legal.

Publicitatea în zilele noastre

Publicitatea outdoor și spoturile TV pierd tot mai mult teren în favoarea promovării în mediul digital, marketingul online având un impact din ce în ce mai mare. Se observă o tendință a brandurilor de a apela la influenceri pentru reclame bine targetate.

Surse:

Needpix.com, Leviathan.ro, Wikipedia.org
Historia.ro, Clearcode.cc, Wikiwand.com.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *