Publicat în Portret de Profesionist

Portretul unui bun profesionist

bun-profesionist-magritte

Procesul de recrutare din companii a devenit unul extrem de dificil, din cel puțin două motive. În primul rând, găsim foarte greu candidați care să întrunească toate cerințele postului, iar în al doilea rând, ne lăsăm conduși de aparențe și angajăm oameni nepotriviți.
Din păcate, suntem atât de superficiali încât cumpărăm o imagine, un ambalaj doar pentru că aceștia s-au prezentat impecabil la interviu. Ulterior, cei angajați dovedesc competențe insuficiente pentru postul respectiv, ba mai mult decât atât, sunt lipsiți de caracter sau de scrupule, provocând chiar pierderi companiei.
La ora actuală, departamentele de HR se confruntă cu cea mai mare provocare în ceea ce privește procesele de recrutare și anume: angajarea unui profesionist care să completeze echipa și care să aducă valoare organizației.

Abilitățile unui bun profesionist

Ce înseamnă oare să fii un bun profesionist? Succint, rezumându-mă la o singură propoziție – înseamnă să-ți faci treaba bine. Mai pe larg, voi creiona în cele ce urmează portretul unui bun profesionist fix așa cum cred eu că ar trebui să arate. Așadar, iată ce abilități are un bun profesionist:

1. Știe să comunice cu clienții sau cu echipa

Chiar dacă știm cu toții cât de importantă este comunicarea, ne ascundem după măști, utilizăm ecranele PC-urilor și a laptopurilor drept paravane, fără să fim în stare să relaționăm între noi. E mai ușor să trimiți un mail sau scrii pe messenger, nu-i așa?

Comunicarea la job nu înseamnă: „hai să-ți povestesc ce am visat aseară” sau „ce rochii noi ți-ai mai cumpărat, fată? ”Adevărații profesioniști nu sunt interesați de bârfe de tipul: „ ai văzut că s-a măritat proasta aia de la resurse umane?” Nicidecum. Un profesionist își vede de treaba lui, fără să discute viețile personale ale colegilor săi. De asemenea, comunicarea unui bun profesionist trebuie să fie impecabilă.
El trebuie să știe să asculte, nu doar să audă, trebuie să identifice nevoile clientului și să empatizeze cu el. În plus, ar trebui să înțeleagă nevoile echipei din care face parte și eventual să le transmită, mai departe, persoanei responsabile de proiect. Un bun profesionist nu este lipsit de politețe față de interlocutor – nu îl întrerupe și își exprimă ideile clar și concis.

2. Are un nivel ridicat de inteligență emoțională

În zilele noastre, se exagerează un pic cam mult importanța inteligenței emoționale, mai ales în companiile internaționale, unde se pune mult accent pe această calitate. În ciuda acestui fapt, chiar cred că este important să empatizezi cu cel de lângă tine, indiferent de domeniul în care activezi. Iar potrivit studiilor efectuate, îți poți „antrena” inteligența emoțională, fapt care este întărit și de o mulțime de cărți. Printre cei mai apreciați autori ce susțin faptul că această trăsătură poate fi cultivată în timp se numără și Daniel Goleman. 

E adevărat că lecturile ne ajută să ne dezvoltăm personal, dar din păcate, doar la nivel teoretic. De fapt și de drept, practica este cel mai bun profesor. Cel mai bine reușim să ne modelăm datorită experiențelor trăite și a situațiilor întâlnite.

3. Dă dovadă de seriozitate

Gradul de implicare și punctualitatea sunt două trăsături extrem de importante care completează portretul unui bun profesionist. De asemenea, în cadrul acestui capitol,  am putea include și următoarele: respectarea promisiunilor, a responsabilităților și a sarcinilor de lucru. Un bun profesionist are o anumită disciplină în care se vede gradul de implicare: de la respectarea programului de lucru la respectarea deadline-urilor – atât de importante pentru a finaliza cu brio orice proiect.

4. Este obiectiv și integru

Dincolo de simpatii și antipatii, un bun profesionist trebuie să dea dovadă de corectitudine și de integritate. În traducere liberă, un om corect nu acoperă pe nimeni care a greșit în fața superiorilor. Indiferent că vorbim despre cea mai bună prietenă, despre sora sa sau despre amantul său. La polul opus, un profesionist nu îi face viața imposibilă unei persoane pe care nu o suportă din varii motive, cu scopul de a o determina să plece din companie.
Integritatea este o altă calitate pe care ar trebui să o aibă un bun profesionist. Atunci când îți asumi munca altcuiva nu te poți numi integru, ci înseamnă că te ridici pe baza eforturilor făcute de altcineva. Din păcate, există din ce în ce mai puțini oameni integri. 

5. Separă viața personală de cea privată

Ideal ar fi să găsești cel mai bun echilibru între cele două pentru a da cel mai bun randament. Un profesionist nu se trage de șireturi cu colegii sau cu managerii, chiar dacă aceștia par cei mai de treabă oameni din lume. Există – sau ar trebui să existe – un singur scop principal comun: acela de a ajuta compania să se dezvolte. Nu este în regulă să invadezi spațiul personal al cuiva, nici să-i lași pe alții să ți-l invadeze. Este bine și frumos să glumești cu colegii, dar trasează niște limite și ai grijă ce povești din viața ta personală aduci în discuție la muncă. Nu ești pe tarla, nu ești într-un bar, ai venit la muncă și trebuie să faci fix treaba pentru care ești plătit.

6. Are o dorință de evoluție și de perfecționare

Un bun profesionist citește foarte mult, este la curent cu tot ce se întâmplă în domeniul în care activează. Cu toții cunoaștem sintagma „knowledge is power”, de aceea, dorința de evoluție și de perfecționare se traduce printr-un proces de auto-instruire care nu se termină niciodată.

Profesionistul își pune întrebări în mod constant, analizează, găsește soluții la problemele ivite, fără să cadă în capcana de a crede cumva că le știe pe toate.

Pe măsură ce acumulezi experiență, vei descoperi că mai ai încă multe de învățat. Mai mult decât atât, mi se pare chiar lipsă de profesionalism să-ți dai cu părerea cu privire la un subiect dintr-un anumit domeniu, mai ales dacă nu te pricepi. Iar cazurile acestea sunt din ce în ce mai frecvente. Până la urmă, în România, toți ne pricepem de minune la medicină, politică și la fotbal, nu-i așa?

7. Are răbdare și perseverență

Răbdarea este o mare virtute. Așa cum Roma nu a fost construită într-o noapte, nici profesioniștii nu și-au construit o carieră frumoasă într-o singură zi. Este nevoie de timp ca lucrurile să se așeze, ai nevoie de timp să descoperi ce îți place cu adevărat să faci.

Poți să înveți orice, să lucrezi oriunde, dar de ce să ajungi să-ți urăști jobul din tot sufletul și să fii mediocru la un loc de muncă, dacă ai putea face performanță în domeniul în care îți place? Trebuie să ai răbdare atât cu tine, cât și cu ceilalți. Fiecare are ritmul său de lucru, unii progresează mai lent, alții mai repede.

Să nu renunți și să nu te lași oricât de multe obstacole ar apărea în cale. Mulți vor încerca să te descurajeze, dar tu să nu îi lași. Dacă ți-ai găsit drumul, urmează-l și perseverează. J.K. Rowling, autoarea romanului celebru Harry Potter a trimis manuscrisul său la 12 edituri și a fost respinsă de fiecare dată, până când, în cele din urmă, a 13-a oară a fost acceptată. Vorbim despre Harry Potter – un personaj care a devenit un produs pop culture, o figură emblemă pentru lumea vrăjitoriei care va dăinui mult timp de acum înainte. Așadar, notăm și perseverența pe lista calităților pe care trebuie să le aibă un bun profesionist.

8. Are așteptări mai multe și pretenții mai puține

Unii spun că e bine să nu ai așteptări de la nimeni că altfel devii dezamăgit. Alții se plâng că oamenii au prea multe așteptări de la ei și nu reușesc să țină pasul. Eu cred că cel mai trist este când nimeni nu mai are nicio așteptare de la tine. Când ai ajuns în punctul acela, cred că putem vorbi despre declin, despre sfârșitul carierei tale profesionale, indiferent de domeniu. Această regulă se aplică cu succes și în viața personală. 

Eu cred că e bine să ai așteptări de la tine, de la alții, de la viață. Te ajută să îți stabilești niște obiective și să încerci să le atingi. Te ajută să ai standarde ridicate. Fără îndoială, așteptările sunt bune. Însă, eu cred că nu este bine să ai pretenții. Spre exemplu, un manager se așteaptă ca toți oamenii din subordine să-și facă treaba, dar nu poate avea pretenția să preia din sarcinile sale. De asemenea, este normal ca un angajator să se aștepte ca oamenii săi să-și rezolve taskurile pentru care sunt plătiți în contractul stipulat, dar nu poate avea pretenția ca aceștia să muncească peste program, indiferent de volumul de muncă.

Desigur, unele situații prezentate mai sus sunt exagerate, dar am vrut să ilustrez diferența dintre așteptări și pretenții. Pretențiile ne dezamăgesc pentru că de multe ori cerem mai mult decât oferim, dar așteptările (realiste) ne ajută să ne menținem standardele ridicate.

9. Își asumă responsabilitatea

De pe lista abilităților unui bun profesionist nu poate lipsi asumarea responsabilității. Cu alte cuvinte, să recunoști când ai făcut sau n-ai făcut ceva. Să fii responsabil! Să admiți că ai greșit și să repari – în măsura în care se poate, bineînțeles.

10. Aduce un plus de valoare organizației

Un bun profesionist nu se limitează doar la a-și face treaba și atât, ci ajută organizația să crească, să evolueze. Atunci când ești pasionat de un anumit domeniu, nu simți că muncești. Mai mult decât atât, îți vine aproape natural să aduci un plus de valoare mediului în care activezi. Doar așa poți avea parte de satisfacții profesionale care nu ar putea fi niciodată compensate prin vreo sumă de bani.

Cam așa ar fi în linii mari portretul unui profesionist, privit prin ochii mei.

Profesioniști și amatori

Dacă vrei să colaborezi cu un profesionist, atunci cu siguranță trebuie să aloci un buget potrivit. Dacă nu-ți permiți, atunci angajează un amator, dar fără să ai pretenția ca rezultatele obținute să fie de cea mai bună calitate. Nu poți pretinde unui amator să facă munca unui profesionist, așa cum nici nu te poți aștepta ca un profesionist să accepte oferte care nu se ridică la valoarea sa.

În zilele noastre, profesioniștii buni se găsesc la fel de ușor cum se găsesc pietrele prețioase rare. Din nefericire, majoritatea oamenilor de pe piața muncii sclipesc la început doar ca să îți ia ochii, dar la o examinare mai atentă, descoperi că sunt doar falsuri.

Foto: Son of a Man, 1946, de Rene Magrite 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *