Publicat în Îmbrățișări de Carieră

Abilitățile unui content writer

content writer

Atunci când reușești să transformi pasiunea într-o meserie, ai o relație de tipul win-win. Adică pe de o parte câștigi și bani, iar pe de altă parte faci ceea ce îți place. Dacă îți dorești noi provocări în arta scrisului, poți să încerci să vezi dacă jobul de content writer ar fi potrivit pentru tine. Poți să fii un scriitor remarcabil cu un talent extraordinar, dar să nu te descurci foarte bine cu redactarea articolelor din zona de marketing. Nu-i nimic, acest lucru nu înseamnă că abilitățile de content writer nu pot fi antrenate sau perfecționate în timp.

Cu ce se ocupă un content writer?

În linii mari, activitatea unui content writer presupune generarea de conținut scris calitativ. În ultimii ani, a crescut cererea de content writeri de pe piață pentru că multe companii au înțeles valoarea pe care o are conținutul unic, original. Ce face, mai exact, un content writer? Dacă vrei să practici această meserie, îți spun din start că e nevoie de multă muncă: de ore pe care le investești în documentare, redactare și corectură. Trebuie să fii curios, să îți dorești să înveți și să te perfecționezi. Așadar, trebuie să fii pregătit pentru următoarele:

  • să faci research pentru a vedea cum se poziționează brandul, cum comunică în piață, dar și care sunt competitorii săi și cum se diferențiază sau cum ar trebui să se diferențieze;
  • să conturezi împreună cu clientul o strategie de content care să aducă rezultate eficiente pe termen lung;
  • să concepi un plan editorial pentru blog și/sau o planificare calendaristică pentru rețelele de Social Media;
  • să stabilești un plan de cuvinte cheie pentru conținut (util în campaniile SEO);
  • să concepi textele în funcție de necesitățile de comunicare a brandului;
  • să adaptezi și să corectezi conținutul scris în funcție de feedback-ul primit de la client.

Tipuri de conținut

Conținutul trebuie așezat într-o formă cât mai atractivă și cât mai creativă pentru a capta publicul. Atât nevoia de conținut, cât și bugetul disponibil diferă de la companie la companie. Așadar, pentru rezultate de excepție, devine absolut necesară implementarea unei strategii care să servească intereselor de marketing.

Printre cele mai utilizate tipuri de conținut într-o campanie de marketing se numără:

  • articole;
  • interviuri;
  • infografice;
  • video-uri;
  • e-bookuri;
  • white papers;
  • newslettere.

Diferențe dintre un content writer și un copywriter

Cu toate că, ambele profesii au drept activitate principală scrisul, ocupația de copywriter nu-i totuna cu cea de content writer. Există diferențe notabile între cele două ocupații și anume:

  • scopul creațiilor de copywriting este unul clar orientat spre creșterea vânzărilor, în timp ce content writing-ul are scopul de a informa cititorii sau de a-i educa;
  • content writingul este, mai degrabă, un instrument al brandingului, în timp ce copywriting-ul este, fără doar și poate, un instrument al marketingului;

Dacă cineva m-ar întreba dacă serviciile de content writing sunt mai importante decât serviciile de copywriting nu m-aș putea pronunța. Consider că ambele au un aport semnificativ în ceea ce privește poziționarea brandului pe piață.

Provocările unui content writer

Pe lângă veleitățile unor clienți care își doresc efectiv lucruri imposibile, un content writer – mai ales unul care se află la început de drum – se mai confruntă și cu următoarele situații:

    • Presiunea de a fi creativ

O știm, o simțim – și e foarte apăsătoare. Exigențele sunt din ce în ce mai mari, lumea se așteaptă să faci efecte demne de CGI cu ajutorul cuvintelor. Să faci magie. Adevărul e că pentru a stimula creativitatea e nevoie de timp și de exercițiu. Cred că ea poate fi antrenată. Dar e foarte greu – mai ales la început – să îți iasă articole super creative la comandă. Nu e ca și cum apeși butonul și gata… din senin apare creativitatea.

    • Writer’s block

Toți cei care scriu au avut de-a face cel puțin o dată în viață cu acest monstru de temut: Blank page. Pentru mine este un adevărat coșmar să am foaia în față și să nu pot scrie nici măcar un cuvânt. Să nu știu despre ce vreau să scriu, cum să încep, ce să spun. E ca atunci când trebuie să ții un discurs în fața unui public și te blochezi. Măcar cititorii tăi nu știu cu câți monștrii te-ai bătut înainte de a scrie textul.

    • Alegerea topicului

O altă provocare constă în alegerea unui subiect – care să fie de interes pentru public și care să nu se repete. Cuvintele cheie ne condiționează așa că uneori devine destul de dificil să alegi o temă despre care nu ai mai scris.

    • Research

Documentarea este cheia care deschide lacătul unui text bine scris. Chiar dacă, la început, vei avea nevoie de mai mult timp ca să faci research-ul, crede-mă că este o etapă peste care nu trebuie să sari.

    • Obiectivitatea

Pentru a scrie bine și corect, trebuie să fii obiectiv – ceea ce este destul de greu (cel puțin pentru mine). Indiferent cât de mult ți-ar plăcea sau ți-ar displăcea un topic, mereu trebuie să adopți o poziție neutră față de el, astfel cititorul să nu simtă pasiunea sau repulsia pe care o ai față de subiectul respectiv.

    • Abordări diferite

Aici e clar – nu vei avea aceeași abordare într-un text despre scutere și ATV-uri cu cea pe care o vei adopta într-un text despre cazinouri sau într-un text care explică mecanismele de apărare psihică. De asemenea, mesajul trebuie adaptat în funcție de publicul-țintă căruia i te adresezi.

    • Dimensiunea textului

E destul de dificil atunci când trebuie să spui mult în cuvinte puține. Dar la fel de dificil este și când ai de scris texte foarte lungi. La un moment dat, am avut de scris un text de 4500 de cuvinte – nu știam unde începe și unde se termină aproape mă pierdusem cu totul. Dar într-un final, i-am dat de capăt. 

Există părți bune și părți mai puțin bune pentru fiecare dintre cele două opțiuni. Prima dintre ele – cea de angajat full-time are avantajul că îți oferă un salariu și un program fix. În schimb, dacă tinzi spre cea de-a doua opțiune – cea de content writer freelancer, nu vei avea un salariu fix și nu vei putea știi cât câștigi în fiecare lună. Programul, în schimb, ți-l poți face cum vrei tu, ceea ce este, desigur, un mare avantaj. Eu cred că ar fi bine să optezi pentru varianta care îți place cel mai mult și care crezi că ți-ar aduce cele mai multe beneficii.

Angajat full-time sau content writer freelancer?

Mulți chemați, puțini aleși

Scrisul este, într-adevăr, o activitate care aduce satisfacții dacă o faci cum trebuie. Există mulți content writeri, dar puțini sunt aceia care livrează conținut de calitate, care au un mesaj bine definit pentru publicul-țintă și care reușesc prin textele lor să dea o voce brandului. Din dorința de a genera cât mai mult conținut pentru optimizare SEO, mulți preferă textele scrise pe bandă rulantă, iar rezultatele lasă de dorit de cele mai multe ori, întrucât calitatea este sacrificată în proces. Iar vremurile în care articolele erau scrise doar pentru motoarele de căutare au apus de mult.

Foto: expresswriters via Pixabay, Pinterest.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *