Administrate de Direcţia Hidrografică Maritimă, farurile de pe litoral se află în grija Ministerului Apărării Naţionale, mai exact a Forţelor Navale Române. Zona de coastă a României este vegheată de şapte mari faruri de aterizare amplasate de-a lungul ţărmului Mării Negre – la Mangalia, Tuzla, Constanţa, Midia, Gura Portiţei, Sfântu Gheorghe şi Sulina. Câteva date concrete importante despre farurile de pe litoralul românesc le veți găsi în cele ce urmează.

Farul nou, Sulina 

Tip: Far de aterizare
Inaugurat: 1983
Amplasare: Digul de nord al canalului Sulina
Coordonare: latitudine: 45° 08′ 53″ N 
longitudine: 29° 45′ 33″ E.
Înălțime: turnul: 47,20 m, lumina: 48,00 m
Fascicul luminos: alb, cu grup de trei sclipiri, perioada 16,2 secunde
Distanța semnalului optic: 19 Mm
Sistem structural: beton armat

Farul vechi, Sulina

Tip: Far de aterizare(scos din funcțiune);
Declarat monument istoric
Inaugurat: 1887
Amplasare: Digul de nord al canalului Sulina;
Coordonate: latitudine: 45°09′ 40″ N 
longitudine: 29° 40′ 43″ E
Înălțimea turnului: 13,37 m
Distanța semnalului optic: 8,00 mm
Sistem structural: turn circular din elemente de oțel.

Farul Sfântu Gheorghe

Tip: Far de aterizare
Inaugurat: 1968
Amplasare: Capul Sf. Gheorghe
Coordonare: latitudine: 44°53′ 57″ N 
longitudine: 29°36′ 01″ E
Înălțime: turnul: 48,00 m, lumina: 50,00 m
Fascicul luminos: alb, cu grup de două sclipiri, perioada 7,2 secunde;
Distanța semnalului optic: 19,00 mm;
Sistem structural: din metal, având forma a două prisme triunghiulare ușor torsionate.

Farul Gura Portiței

Tip: Far de aterizare; 
Inaugurat: 1944; 
Amplasare: Malul nordic al fostului canal Gura-Portiței;
Coordonate geografice: latitudine: 44°40′ 31″ N 
longitudine : 28°59′ 14″ E
Înălțime: turnul: 23,00 m, lumina: 22,00 m; 
Turnul farului este o construcţie metalică cu zăbrele în benzi orizontale albe şi negre şi o cupolă de culoare albă.
Fascicul luminos: alb, cu sclipiri, perioada 9 secunde; 
Distanța semnalului optic: 10,00 mm;
Sistem structural: construcție metalică, tip grindă cu zăbrele.
Până în anul 1994, farul a funcţionat pe acetilenă, an în care a fost racordat la reţeaua electrică naţională.

Farul Midia

Tip: Far de aterizare;
Inaugurat: 1942
A fost modernizat şi electrificat în anul 1958.
Amplasare: Capul Midia;
Coordonate: latitudine: 44°20′ 50″ N
longitudine: 28°40′ 58″ E
Înălțime: turnul: 22,00 mm, lumina: 36,00 m; 
Fascicul luminos: alb, cu sclipiri, perioada 5 secunde;
Distanța semnalului optic: 17,00 mm;
Sistem structural: construcție metalică, tip grindă cu zăbrele
Pe farul de intrare Midia se află instalat un semnal de ceaţă(nautofon) care emite litera „U” în codul Morse, perioada 30 sec.

Farul Genovez, Constanța

Scos din funcțiune, monument istoric;
Inaugurat: 1860-1861
Amplasare: Constanța, la intersecția B-dului Elisabeta cu Str. Opreanu Remus;
Coordonare: latitudine: 44°10′ 20″ N
longitudine: 28°39′ 53″ E
Înălțimea construcției: 8m 
Sistem structural: construcție din blocuri de piatră, cu formă paralelipipedică până la înălțimea de 3,50 m, și apoi, sub formă octogonală.   

Farul Nou, Constanța

BENQ

Tip: Far de aterizare
Inaugurat: 1960
Amplasare: Constanța, Piața Farului
Coordonare: latitudine: 44°09′ 29″ N;
longitudine: 28°37′ 49″ E
Înălțime: turnul: 58,00 m, lumina: 87,00 mm;
Fascicul luminos: alb, cu grup de două sclipiri, perioada 29,6 secunde
Distanța semnalului optic: 24,00 mm
Sistem structural: turn sub formă piramidală, din beton armat, având la vârf o cupolă albastră sub formă de piramidă cu vârful întors.

Farul Carol I, Constanța

Monument istoric, aflat în incinta portului Constanța
Inaugurat: 27 septembrie 1909 în prezența Regelui Carol I;
Înălțimea construcției: 21,25 m deasupra nivelului mării; 
A fost activ până în anul 1961;
Sistem structural: turn din piatră.

Farul alb Constanța

Tip: Far de intrare în port;
Amplasare: Digul NE al portului Constanța;
Înălțime turn: 18,00 m;
Fascicul luminos: lumină albă;
Distanța semnalului optic: 10,00 Mm;
Este prevăzut cu nautofon pentru semnalizare acustică pe timp de ceață;
Sistem structural: construcție din blocuri de granit modelate sub formă de clepsidră

Farul Tuzla

Tip: Far de aterizare
Inaugurat: 1958
Amplasare: Capul Tuzla
Coordonare: latitudine: 43°59′ 26″ N;
longitudine: 28°39′ 58″ E
Înălțime: tunul: 44,00 mm; lumina: 62,00 m
Fascicul luminos: lumină albă, cu grup de două sclipiri, perioada 9,7 secunde;
Distanța semnalului optic: 20,00 mm
Sistem structural: construcție metalică tip grindă cu zăbrele.

Farul Mangalia

Tip: Far de aterizare
Inaugurat: 1958 
Amplasare: în apropierea S.N. Mangalia
Coordonare: latitudine: 43°48′ 39″ N
 longitudine: 28°33′ 30″ E
Înălțime: turnul: 42,00 mm; lumina: 72,00 m
Fascicul luminos: lumină albă, cu grup de două sclipiri, perioada 5,6 secunde;
Distanța semnalului optic: 22,00 mm
Sistem structural: turn sub formă paralelipipedică, din piatră, având la vârf o cupolă de culoare albă 

Farul Genovez, Mangalia

Tip: Far de intrare în port;
Inaugurat: 1958; 
Amplasare: capătul digului vechi de nord al avanportului Mangalia;
A funcționat până în anul 1979 

Informații furnizate de Liga Navală Română, Filiala București


Foto:

Wikipedia
Direcția Hidrografică Maritimă
Mangaliatv

De Gabriela

Vânt bun corabiei tale!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *